1.félév: Szociális professzió 1
Tantárgyi dokumentáció levelező tagozaton
2008/2009 tanév / 1. félév
I. A tantárgy neve: Szociális professzió I. - Társadalmi egyenlőtlenségek és a társadalmi problémák
A tantárgy nevének angol fordítása:
Típusa: kötelező
Kódja: KJBLES048B
Kreditértéke: 5
Az előzetes ismeretanyag rövid leírása: A középiskolai Társadalomismeretek tananyag tartalma, mely megalapozza azt az alapvető elméleti tudást melyre a hallgatók építhetik ismereteiket a társadalmi egyenlőtlenségek és a társadalmi problémákat illetően.
A tantárgy céljai: hogy a hallgatók megismerjék a szociális munka elméleti hátterét, a szociális munka végzésének etika rendszerét és magatartásmodelljeit. Átlátásuk legyen a társadalmi folyamatokra, a szociális munka területeire és irányaira társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó társadalmi problémákat illetően.
Képessé váljanak konce
II. Az oktató(k) neve, elérhetősége:
Jankó Judit - jankojudit@uranos.kodolanyi.hu
III. A tantárgy részletes tematikája heti bontásban:
Konzultációs nap (intenzív):
Bevezetés
A társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó problémák:
Az oktatási rendszer egyenlőtlenségének következményei –
intézményi kontextusai
2. gyakorlatfelfogások és elméletek, modellek, módszerek, technikák a
problémakezelés folyamatában
A TÉMA TARTALMA:
Az oktatási rendszer és a társadalmi egyenlőtlenségek, az iskola szelekciós funkciója, a kultúra átörökítése: az iskola társadalmi funkciói, az oktatási rendszer és a társadalmi egyenlőtlenségek, az iskola szelekciós funkciója, a magyar oktatási rendszer. Kultúra és értelmiség, a szabadidő, kulturális fogyasztási magatartásminták a mai magyar társadalomban.
Módszer: ESETTANULMÁNYOK elemzése.
Erikson, H. E.(2002): Gyermekkor és társadalom. Osiris K., Budapest.
Halász G. (2002): Egy életen át tartó tanulás: új oktatáspolitikai paradigma. In: Kihívások és válaszok: új pályán az iskolarendszerű felnőttoktatás. OKI, Budapest.
Herczog M. (1997): A gyermekvédelem dilemmái. Gyermekvédelmi kiskönyvtár. PONT Kiadó, Budapest.
Kertesi G. (2002): Oktatási reformterv a tanulási problémákkal küszködő hátrányos családi hátterű gyermekek megsegítésére az alapfokú oktatásban. Esély 1.
Keller Judit – Mártonfi György:Oktatási egyenlőtlenségek és speciális igények http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=Jelentes2006-19_egyenlotlenseg#top
A társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó
A szegénység kérdései, a szociális fogyatékkal élők
1.a témát érintő elmélet, a
intézményi kontextusai
2. gyakorlatfelfogások és elméletek, modellek, módszerek, technikák a
problémakezelés folyamatában
A TÉMA TARTALMA:
A hallgatók reális képet alkossanak a szegények helyzetéről. Modelleket ismerjenek meg, erkölcsi értékeket sajátítsanak el, mely a diszkriminációellenességet preferálja, mely hozzájárul a gyermekek esélyeinek növeléséhez. Ismerjék meg a hazai és a nemzetközi tendenciákat.
Módszer: ESETTANULMÁNYOK elemzése.
Robert Castel (2005): A társadalmi biztonság elvesztése I-II. Esély 4 és 6.
Darvas Á. – Ferge Zs. – Tausz K. (2002): Küzdelem a szegénység és a társadalmi kirekesztettség ellen. Esettanulmány Magyarországról. Nemzetközi Munkaügyi Hivatal, Közép- és Keleteurópai Iroda, Budapest.
Darvas Á. – Tausz K. (2004): Szegénység és kirekesztés gyermekkorban. Egy kutatás tapasztalatai. In: A szegénység és a társadalmi kirekesztődés folyamata. KSH. Budapest.
Ferge Zsuzsa: Fejezetek a magyar szegénypolitika történetéből. Magvető, 1986. és Kávé 1998.
Ferge Zsuzsa (2005): Ellenálló egyenlőtlenségek. Esély 4.
Ferge Zsuzsa (2007): Mi történik a szegénységgel? Esély 4.
Ferge Zs. (2000): Elszabaduló egyenlőtlenségek. Szociális Szakképzés Könyvtára, Budapest.
Frey M. – Gere I.(1992): A munkanélküliség szociális hatásai. Esély 3.
Gönczöl Katalin: Bűnös szegények. KJK, Budapest.1991.
Kozma Judit (2003): A szegénység pszichológiai vonatkozásai. Esély 2.
Spéder Zs. (2002): A szegénység változó arcai. ARTT-Századvég, Budapest.
A társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó
1. A fizikai fogyatékkal élők
a témát érintő elmélet, a
intézményi kontextusai
2. gyakorlatfelfogások és elméletek, modellek, módszerek, technikák a
problémakezelés folyamatában
A TÉMA TARTALMA:
A hallgatók képesek legyenek azonosulni az önrendelkezés elveinek tiszteletben tartása, a sérült ember méltóságának megőrzése elveivel.
Átlássák az értelmi fogyatékos, illetve mozgássérült embereket ellátó intézmények etikai kódexének létjogosultságát, a specialitásokat a szociális munka etikai kódexéhez képest. A civil szféra és az állami szektor által működtetett ellátási formák előnye, illetve hátránya
A szolgáltatásfejlesztés lehetséges útjait megismerjék, a lakóotthon és a támogató szolgálatok , mint új típusú ellátási formákat. A szociális védelmi rendszerekkel, az ellátások elérhetőségével kapcsolatos uniós szabályok, kezdeményezések, a fogyatékkal élőkkel kapcsolatos stratégiák áttekintése
A társadalom viszonya a fogyatékos emberekhez a történelem különböző időszakaiban. Az előítéletek és sztereotípiák keletkezése, a hosszú távú társadalmi és pszichológiai befolyásolás lehetőségei.
Módszer: ESETTANULMÁNYOK elemzése.
Kálmán Zs. (1997): Bánatkő – Sérült gyermek a családban Keraban Könyvkiadó, Budapest
Kálmán Zsófia- Könczei György: Taigetosztól az esélyegyenlőségig Osiris 2002
Könczei György: Fogyatékosok a társadalomban. Gondolat Bp., 1992.
Könczei Gy. (1997): Fogyatékosok a társadalomban, újabb adalékok a kitaszítottság anatómiájához. Gondolat Kiadó, Budapest.
Kovács A. – Tausz K. (szerk.) (1997): Gyorsjelentés a fogyatékos emberek helyzetéről. Szociális Szakmai Szövetség, Budapest.
A társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó
a témát érintő elmélet, a
intézményi kontextusai
2. gyakorlatfelfogások és elméletek, modellek, módszerek, technikák
a problémakezelés folyamatában
A TÉMA TARTALMA:
A mentális betegségek elleni küzdelemmel és a mentális egészséggel kapcsolatos uniós kezdeményezések megismerése
A lakosság mentális egészségi állapotának javítására, egyértelműen szükségessége felismerésének megfelelően készült a cselekvési programok áttekintése, melyek nem csupán az egészségügy, hanem többek közt a kutatás, a diszkrimináció, a foglalkoztatás és az oktatás terén képviselik e megközelítést.
Módszer: ESETTANULMÁNYOK elemzése.
Bugarszki Zs. (2003): Pszichiátriai betegekkel végzett szociális munka új lehetőségei. Esély, 1.
Laing, R. D. (1990): Bölcsek, balgák, bolondok. Európa Kiadó, Budapest.
Perczel E. (1998): Az integrált pszichiátriai ellátás alkalmazása a gyakorlatban. Pszichoterápia, 1. szám.
Tringer L. – Ratkóczi É. (1998): A közösségi pszichiátriai mozgalom gyökerei. Pszichoterápia. Január.
A társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó
1. Az etnikai
a témát érintő elmélet, a
intézményi kontextusai
2. gyakorlatfelfogások és elméletek, modellek, módszerek, technikák
a problémakezelés folyamatában
A TÉMA TARTALMA:
Az etnikai viszonyok elméletei, funkcionális (a szociális feltételek és az egyenlőtlenség, társadalmi rétegződés, foglalkoztatás és etnikai kisebbségek, csoportidentitás, etnocentrizmus), asszimilációs elméletek pluralizmuselméletek, biológiai elméletek, evolucionizmus, humán ökológiai elméletek-társadalmi darwinizmus. Az etnikai és társadalmi rétegződés összefüggéseit, képesek legyenek a szociális gondoskodás programjaihoz megfelelő elméleti felkészültségi háttér alapján elméleti és gyakorlati tapasztalatokat gyűjteni.
A cigányság társadalmi rétegződése, a cigányság és az ipari társadalom, a cigányság helyzete a posztmodern kondíciók közepette. A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a cigányság társadalmi stratégiáival, önértékelésével.
Módszer: ESETTANULMÁNYOK elemzése.
A cigányok Magyarországon (szerk.: Glatz F. Összeállította: Kemény I.) (1999): Magyarország az ezredfordulótól. Rendszerváltás: piacgazdaság, társadalom, politika. MTA, Budapest.
Babusik Ferenc (2007): Magyarországi cigányság – strukturális csapda és kirekesztés. Esély 1.
Csepeli György: Szociálpszichológia. Előítéletek, Kisebbségek, Társadalmi identitás. Osiris, Budapest, 1997.
Kertesi G. (2005): A társadalom peremén. Romák a munkaerőpiacon és az iskolában. Osiris, Budapest.
Kemény I. (szerk.): A magyarországi romák. ÚTMUTATÓ Tanácsadó és Kiadó Kft. Budapest.
Utasi Á. - Mészáros Á. (szerk.) (1991): Cigánylét. MTA Politikai Tudományok Intézete, Budapest.
7. hét A társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó
1. A társadalmi nemi egyenlőtlenség
a témát érintő elmélet, a
intézményi kontextusai
2. gyakorlatfelfogások és elméletek, modellek, módszerek, technikák a
problémakezelés folyamatában
A TÉMA TARTALMA:
Társadalomtudományi ismeretek: esélyegyenlőség a munka világában, nemek és nemzetek, vallás és nem, szexualitás és nem, nők és a politika, jóléti államok és társadalmi nem, globalizáció, nőmozgalmak története és elméletei. Bölcsészettudományi ismeretek: társadalmi nemek, pop kultúra nemi olvasata, , feminista média, nőirodalom, feminizmus és a férfitudományok, a test elméletei, az identitás történelmi keretei, diskurzus elemzés, kvalitatív kutatási módszerek, statisztikai adatok elemzése.
Módszer: ESETTANULMÁNYOK elemzése.
Bourdieu, P. (1998): Férfiuralom. Napvilág Kiadó.
Férfiuralom. Írások nõkrõl, férfiakról, feminizmusról, Replika Könyvek 2, Bp.1994 (szerk. Hadas Miklós).
Lévai K. (2000): A nő szerint a világ. Oziris Kiadó, Budapest
Pongrácz T-né (2002): „A család és a munka szerepe a nők életében” In: Szerepváltozások. Jelentés a nők és férfiak helyzetéről. 2001. Tárki, Budapest.
McLaren, A. (2002): Szexualitás a 20. században.Osiris, Budapest
Szerepváltozások. Jelentés a nők és férfiak helyzetérő (2001): Nagy-Pongrácz-Tóht szerk. Tárki-SzCsM Nőképviseleti titkársága.
Ajánlott folyóiratok:
Család, gyermek, ifjúság
Szociális munka
Esély
Háló
Fordulópont
Kapocs
Együtt a gyermekvédelemben
Ajánlott weblapok:
http://szocialpolitika.lap.hu/
http://www.egyenlobanasmod.hu/
http://www.fogyatekosugy.hu/main.php?folderID=1447
http://www.romaweb.hu/romaweb/index.html
IV: A számonkérés módja:
a) a mintatanterv szerint haladók számára: kollokvium
b) a vizsga vagy pótkurzusos hallgatók számára: kollokvium
c) egyéni tanulmányi rend szerint haladók számára: kollokvium
Az értékelés módja, kritériumai:
1. A hallgatók 3-4 fős cso
2. A hallgató elolvas egy regényt, vagy megtekint egy filmet, mely a társadalmi egyenlőtlenségek valamelyikéről szól, azt elemzi esszé formájában (NEGYEDÉV VÉGÉRE BEADANDÓ ÍRÁSBAN)
3. Összevetően elemez 2 homogén (globális-globális, európai-európai, nemzeti-nemzeti vagy helyi-helyi) fejlesztési programot, mely társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó problémák valamelyikének kezelését célozta meg. (NEGYEDÉV VÉGÉRE BEADANDÓ ÍRÁSBAN)
4. Két régióban (KDR és DDR) a szociális intézményhálózatra irányuló összehasonlító tanulmányok, közös intézménylátogatás során megismert szolgáltatások közül egyet írásban elemez, adott szempontrendszer szerint. (NEGYEDÉV VÉGÉRE BEADANDÓ ÍRÁSBAN – közös kirándulás)
5. Írásbeli zárthelyi feladat, esszé formájában, amelynek témakörére otthon felkészülhet, jegyzeteit használhatja és az alábbi témákból kell egyet választania:
a. Áttekinti egy tele
b. Áttekinti egy térség, egy megye, egy régió szociális intézményrendszerét, az egység társadalmi
A jegyzeteit mellékeli.
V. Félévközi (beadandó) feladatok:
A feladat(ok) értékelésének módja, kritériumai:
A 5 feladatból mindet meg kell oldania megfelelt szinten. Minden feladatra max.: 10 pontot lehet kapni.
Feladatai átlagban 30-36
Az írásbeli feladatokat e-mailben kell megküldeni a negyedév utolsó hetén.